liski
wiewiórki
jeżyki
zajączki
misie
skrzaty1
sówki

Przedszkole Nr 11 im. Leśnych Ludków - Mikołów

Przedszkole Nr 11
ul. M. Kownackiej 1
43-190 Mikołów

tel: 32 2262999

LOGOPEDIA

Szanowni Państwo,
W związku z zaistniałą sytuacją, opracowałam dla Państwa w ramach terapii logopedycznej propozycje działań z dziećmi. Proponowane metody i sposoby pracy opierają się głównie na ćwiczeniach i zabawach logopedycznych, które łatwo przeprowadzą Państwo w warunkach domowych. Propozycje działań dostosowane są do możliwości dzieci i wynikają z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
 
W razie pytań zapraszam do kontaktu mailowego: karolinaolejnik@interia.pl w czwartki i piątki w godzinach 9.30-15:00.
Logopeda: mgr Karolina Olejnik
 
1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH:
Aby zachęcić dziecko do ćwiczeń można razem z nim wykonywać przed lustrem „śmieszne minki”.
• Wysuń język w kierunku brody, szeroko otwierając usta,
• Wysuń język w kierunku nosa, szeroko otwierając usta,
• Wysuń język w lewy kącik ust, szeroko otwierając usta,
• Wysuń język w lewy kącik ust, szeroko otwierając usta,
• Oblizuj dolną wargę , szeroko otwierając usta,
• Oblizuj wargi , szeroko otwierając usta,
• Myj językiem zewnętrzną powierzchnię górnych, dolnych zębów,
• Trzymaj ołówek między nosem, a górną wargą,
• Cmokaj ustami przesyłając całuski,
• Nabierz dużo powietrza do buzi i wypuść je ustami,
• Nabierz powietrze do jednego policzka i przenieś je do drugiego,
• Uśmiechnij się szeroko, nie pokazuj zębów,
• Uśmiechnij się szeroko, pokazując zęby,
• Wysuń wargi do przodu, jak przy wymawianiu głoski „u”,
Źródło: I. Michalak – Widera: „Śmieszne minki dla chłopczyka i dziewczynki. Ćwiczenia usprawniające wymowę”.
 
2. ĆWICZENIA PIONIZACJI JĘZYKA:
• Wesoły konik – kląskanie (ważne jest aby buzia była otwarta)
• Samochód na parkingu – język udaje, że jest samochodem, który może zaparkować tylko w jednym specjalnym miejscu: na wałku dziąsłowym. (Jeśli dziecko nie może trafić językiem na wałek dziąsłowy, to wskazujemy dotykając palcem, tłumaczymy, że na górce, za górnymi ząbkami. Ważne aby buzia była otwarta)
• Ciekawski język – język chce dotknąć do nosa, dotyka górnej wargi i górnych zębów – naprzemiennie, następnie zagląda do gardła (kilkakrotnie powtarzamy to ćwiczenie)
• Liczenie górnych ząbków – czubek języka dotyka po kolei wszystkich ząbków na górze (ważne aby buzia była otwarta)
• Muchomorek – rysujemy kropki czubkiem języka na podniebieniu
• Pędzelek – język maluje sufit w buzi (podniebienie)
Ćwiczenia pionizujące język – smaczna gimnastyka dla języka
• Przytrzymywanie czubkiem języka na wałku dziąsłowym, ssanie np. cukierka pudrowego, posypki do ciasta itp. (buzia otwarta)
• Odklejanie czubkiem języka z wałka dziąsłowego np.: chrupka, opłatka, wafelka, czekolady
• Lizanie loda, lizaka tak aby język przemieszczał się z dołu do góry, natomiast lizak ma być nieruchomo
• Oblizywanie talerzyka np.: smarujemy talerzyk nutellą, miodem itp., dziecko ma oblizać talerzyk kierując językiem z dołu do góry
• Oblizywanie górnej wargi – smarujemy górną wargę np.: nutellą, dżemem, miodem, jogurtem, zadaniem dziecka jest dokładne oblizanie górnej wargi
 
3. ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE rozwijają pracę lewej półkuli mózgu, która odpowiedzialna jest za język, mowę i myślenie logiczne.
SEKWENCJE: Układamy przed dzieckiem prostą sekwencję typu: klocek czerwony, klocek żółty, klocek czerwony, klocek żółty –dziecko otrzymuje taką samą ilość identycznych klocków. Prosimy, aby ułożyło pod spodem tak samo. Układamy od strony lewej do prawej /kierunek czytania i pisania/.
• Kontynuowanie sekwencji złożonej z dwóch elementów. Układamy sekwencję: czerwony, żółty, czerwony, "co dalej?"
• Kontynuacja sekwencji trzyelementowej.
Sekwencje możemy układać z: klamerek, nakrętek, kamyków, kolorowych figur, doskonale sprawdzają się liczmany i wiele, wiele innych przedmiotów.
W linku propozycje ćwiczeń lewopółkulowych dla dzieci starszych:
 
4. ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMOWEGO - słuch fonemowy to umiejętność odróżniania od siebie głosek.
Ćwiczenia, które można wykonać w domu:
Dla dzieci młodszych:
• rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów pojazdów i zwierząt (wyrażenia dźwiękonaśladowcze),
• rozpoznawanie brzmienia instrumentów muzycznych,
• rozpoznawanie dźwięków płynących z otoczenia i nazywanie ich,
• naśladowanie liczby uderzeń (np. łyżeczką w blat).
Dla dzieci starszych:
• Dzielenie słów na sylaby,
• Składanie słów z usłyszanych sylab,
• Wskazywanie pierwszej sylaby w wyrazie,
• Wskazywanie ostatniej sylaby w wyrazie,
• Wyklaskiwanie, wystukiwanie sylab w słowach,
• Układanie z klocków –ile sylab ma wybrane słowo, narysowanie tylu znaków, ile sylab ma dane słowo.
• wyróżnianie wyrazów w zdaniu (układanie takiej samej liczby klocków jak liczba wyrazów w zdaniu)
• układanie rymów do wyrazów,
• zabawa w „Jedzie pociąg wyładowany wyrazami na sylabę…” np. KA – kanapa, kapa, kanarek, katar
• kończenie słów po podaniu pierwszej sylaby/samogłoski
Rozpoczynamy od prostych słów, stopniowo zwiększamy poziom trudności.
 
5. ĆWICZENIA ODDECHOWE I SŁUCHOWE:
Poniżej kilka propozycji, które urozmaicą dziecku ćwiczenia logopedyczne, a równocześnie pomogą usprawniać aparat oddechowy oraz percepcję słuchową.
 
6. Utrwalanie materiału logopedycznego z dzieckiem w domu podnosi efektywność terapii. W linku 5 sposobów , które pomogą zachęcić dziecko do wspólnych ćwiczeń logopedycznych w domu.
plakat_8_0
plakat_drodzy_dorosli_2_2015-page-001
plakat_Nowoczesne technologie_
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ MOWY DZIECKA??
 
CZYTANIE KSIĄŻEK – jest jedną z aktywności, która wspiera rozwój mowy dziecka.
 
RYMOWANKI, WYLICZANKI, ZAGADKI, WIERSZYKI – mają także duży wpływ na rozwój mowy dziecka.
Przykłady: „Uciekaj myszko do dziury”, „My jesteśmy krasnoludki”, „Baloniku nasz malutki”, „Chodzi lisek koło drogi”, „Wpadła gruszka do fartuszka”, „Panie Janie, Panie Janie”, „Krakowiaczek jeden”, „Entliczek-pentliczek” , „Jadą, jadą misie”, „Jawor”, „Raz, dwa, trzy, cztery”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Głowa, ramiona”, „Szły pchły koło wody”, „Ole Ole Janko”, „Kaczka Dziwaczka”.
 
ZABAWY RUCHOWE /DUŻA MOTORYKA/ - skoki na skakance, pajacyki, turlanie, bieganie, czołganie się, podskoki na jednej nodze.
 
ZABAWY ROZWIJAJĄCE MAŁĄ MOTORYKĘ – opóźnienie w zakresie rozwoju psychoruchowego wyraża się również w mowie.
Dlatego ćwiczenia usprawniające motorykę palców rąk należy rozpocząć jak najwcześniej, aby w konsekwencji uzyskać precyzję ruchów artykulacyjnych języka, warg i żuchwy.
Przykłady zabaw:
  • ugniatanie ciasta, plasteliny, modeliny,
  • malowanie farbami
  • nawlekanie na sznurowadło koralików, guzików, makaronu,
  • targanie, zgniatanie papieru,
  • wycinanie,
  • dopasowywanie kształtów do różnych otworów,
  • odciskanie kształtów za pomocą foremek,
  • dotykanie przedmiotów o różnej fakturze,zbieranie, mieszanie, przesypywanie, przelewanie: ryżu, grochu, fasoli, wody
  • zabawy paluszkowe polegające na wykonywaniu ruchów palców i dłoni wraz z wypowiadanym wierszykiem.
ZABAWY PALUSZKOWE:
  • „Rodzinka”
Ten pierwszy – to nasz dziadziuś (pokazujemy kciuk).
A obok – babunia (drugi palec).
Największy – to tatuś (pokazujemy środkowy palec).
A przy nim – mamunia (pokazujemy czwarty palec).
A to jest – dziecinka mała (pokazujemy mały palec).
Tralalala, la, la…
A to moja – rączka cała!
Tralalala, la, la…
  • „Sroczka”
Tu Sroczka kaszkę warzyła (kręcimy palcem wewnątrz dłoni)
dzieci swoje karmiła.
Temu dała na łyżeczce (dotykamy kolejno palców),
Temu dała na miseczce,
Temu dała na spodeczku,
Temu dała w kubeczku,
A dla tego nic nie miała (dotykamy kciuka)
Frrrrr! I po więcej poleciała. (unosimy ręce w górę)
  • „10 paluszków”
Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych (podnosimy dłonie do góry),
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi (ruszamy paluszkami).
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki (zamykamy piąstki i rozkładamy paluszki).
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni (rozszerzamy paluszki, i wkładamy do kieszeni).
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko (podnosimy ręce wysoko do góry i rozkładamy w bok).
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać (splatamy dłonie palcami ze sobą, później machamy paluszkami).
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku! (łączymy paluszki w obu dłoniach).
  • „Zajączki”
Tutaj są zajączka uszy, (podnosimy do góry palec wskazujący i środkowy)
a tu jego nos. (kładziemy kciuk na zgiętych 4 i 5 palcu)
Tak zajączek kica, (zginamy i prostujemy kilka razy rękę w nadgarstku.)
tak ze strachu drży. (potrząsamy dłonią)
Tak zajączek się przytula, (przytulamy rękę do brody, głaszczemy palcami policzek)
i swe uszka stula, (zginamy palec wskazujący i środkowy)
kiedy idzie spać. (kładziemy jedną dłoń w drugą)
  • „Pieski”
Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń).
Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały palec).
Mały obudził średniego,
Który spał obok niego (otwieramy drugi palec).
Gdy średni już nie spał,
To duży też przestał (otwieramy trzeci palec).
Trzy pieski się bawiły,
Czwartego obudziły (otwieramy czwarty palec).
Cztery pieski szczekały,
Piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).
  • „Kózka”
(Pokazujemy kolejno palce.)
Ta mała kózka tańczyła poleczkę.
Ta mała kózka zjadła bułeczkę.
Ta mała kózka nosiła korale.
Ta mała kózka zjadła dwa rogale.
A ta mała najmniejsza została i trawkę skubała.
  • „Grzybki”
W lesie grzybki sobie rosły. (dłoń zamknięta w pięść)
Nagle wszystkie się podniosły. (otwieramy wszystkie palce)
Ujrzały zająca. (wszystkie się schowały)
Tylko nie ten mały. (zamykamy palce oprócz najmniejszego)
Przyszedł zając, ugryzł go, (łapiemy małego paluszka – grzybka)
Wszystkie grzyby mówią: „Sio!” (machamy odganiając zajączka)
 
ZABAWY ROZWIJAJĄCE ZASÓB SŁOWNICTWA:
  • Wymień 5 – zadaniem dziecka jest wymienić: 5 – roślin , pojazdów, kolorów, narzędzi, części ciała, dni tygodnia, nazw miesięcy, mebli, owoców, warzyw, napojów, tytułów bajek, zwierząt, ptaków, owadów.
  • Zgadywanki opisywanki – podczas codziennych czynności zadajemy dziecku zagadki za pomocą opisu przedmiotu np. Podaj mi rzecz, którą można trzymać w torebce lub kieszeni, brzęczy i jej użycie może uchronić przed włamaniem.
  • Zabawa w teatr – do zabawy można wykorzystać kukiełki, pluszowe zabawki, lalki. Zabawa wzbogaca słownictwo, nakłania do dialogu, rozwija wyobraźnię.
  • Zabawa w słowa - wyszukiwanie słów, które brzmią tak samo, ale oznaczają coś innego np.igły, blok, zamek.
  • Co robi? - wyszukiwanie wyrazów określających czynności: /np. kucharka – gotuje, miesza, piecze, kroi/
  • Przeciwieństwa - wyszukiwanie wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu /mokry – suchy, gorący – zimny/
  • Zagadki – samodzielne układanie zagadek
  • Oglądanie obrazków – szukanie przedmiotów, które nie pasują do pozostałych /pytamy dlaczego nie pasuje?/
  • Narysuj, co rozpoczyna się głoską A? – dziecko rysuje przedmioty na podaną głoskę. Możemy założyć słowniczek, w którym wklejać/rysować będziemy obrazki przedstawiające przedmioty zaczynające się na odpowiednią głoskę. Codziennie doklejajmy jeden obrazek, powtarzając nazwy już wklejonych.
  • Snuj się, snuj bajeczko – opowiadamy bajkę: „dawno ,dawno temu…” zadaniem dziecka jest dokończenie opowieści.
  • Powiedz, co – zadaniem dziecka jest powiedzieć, co np.: jest zielone, szumi…, brązowe i miękkie…
  • Rymy – zadaniem dziecka jest wyszukanie rymów do podanych słów np. mak – rak, kawa – ława. /dla dzieci starszych/.
KUCHENNA LOGOPEDIA
plakat_sprawne_rece-1
ZAGADKI SĄ JEDNĄ Z CIEKAWYCH FORM UROZMAICANIA ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH
  • Poniżej zagadki z głoską „sz”:
Takie drzwi, jak do mieszkania, Lecz mieszkają w niej ubrania. (szafa)
Długi, wełniany, Na szyję zakładany. (szalik)
Worek mąki, paczkę książek – każdy bagaż szybko zwiążę. (sznurek)
Nóżki mają ostre, cienkie, główki malusieńkie. A potrzebne są krawcowej, Gdy szyje sukienkę. (szpilki)
Dopóki w stole siedzi ukryta, czy w niej porządek – rzadko kto pyta. Gdy ją wysuniesz, choć do połowy, widać: bałagan, czy ład wzorowy. (szuflada)
Wietrzyk mną kolebie, a gdy spadnę z drzewa, dookoła sosny nasionka rozsiewam (szyszka)
Morze wyrzuca złote kamyki. Zrobię z nich broszki i naszyjniki. (bursztyny)
Jakie obuwie do tego służy, żebyś mógł nie zmoczyć nóg w kałuży? (kalosze)
Zielony, okrągły jeżyk, kolczasty na ścieżce leży. A obok – drugi – brzdęk! Upadł i pękł. W środku – kulka malutka jak piłka krasnoludka! (kasztan)
Ma długi ogonek, oczka jak paciorki gdy zobaczy kota, ucieka do norki. (myszka)
Kolorowej marchwi koleżanka blada. Tobie nie smakuje, a zając ją zjada! (pietruszka)
Gdy gwiazdy nocą rozświetlą ciszę, pod głową leży w poszewce świeżej. (poduszka)
Po przyjściu do mieszkania wieszamy na nim ubrania (wieszak)
Bardzo prosi wszystkie dzieci, by do niego wrzucać śmieci! (kosz)
Z wielką torbą chodzi co dzień, przy pogodzie, niepogodzie. Czekaj go, gdy listu chcesz. Kto to jest, czy już wiesz? (listonosz)
  • Zagadki z głoską „ż”:
Co to za panienka? Zielona sukienka, bielutki żabocik, wytrzeszczone oczy. Gdy się do niej zbliżysz, wnet do wody wskoczy. (żaba)
Przedmiot potrzebny, chociaż nieduży – do prasowania bielizny służy. (żelazko)
Choć posiada pancerz, wcale nie wojuje. Choć ma cztery nogi, wolno spaceruje. (żółw)
Nie rządzi – choć zawsze w koronie. Jesienią – w złotej, zimą w białej, wiosną i latem – w zielonej. (drzewo)
Do mleka – kubeczek, do herbaty – szklanka. Do kawy najlepsza mała................... (filiżanka)
Jaka to para umie w zgodzie tańczyć i skakać tylko po lodzie? A kiedy z ziemi znika lód, nie zrobi kroku w tył, ani w przód? (łyżwy)
Połączone ze sobą dwa stalowe noże. Bez nich żaden krawiec obyć się nie może. (nożyczki)
Ma on nóżkę, nie ma buta, ma kapelusz, nie ma głowy. Czasem gorzki i trujący, czasem smaczny jest i zdrowy. (grzyb)
Gdy w górę popatrzysz, zobaczysz go w dali. Raz wygląda jak bułeczka, a raz jak rogalik! (księżyc)
Owoc drzewa liściastego, przysmak rodu wiewiórczego. (orzech)
We dnie pod poduszką leżą spodnie z bluzką. Wtedy je założę, kiedy noc na dworze. A gdy wstanę rano, znów w łóżku zostają. (piżama)
Jestem ze stali, drewnianą rączkę mi dali. I to wiedzieć wam potrzeba, służę do krojenia chleba. (nóż)
Cicho pełznie w trawie, pręży się i zwija. Podobny do żmii, Ale to nie żmija. (wąż)
  • Zagadki z głoską „cz”:
Cóż to za garnuszek, postawię na gazie, by gotować wodę dla mamy na kawę? (czajnik)
Koleżanka bociana, po desce chodzi w wierszykach. Ryby łowi od rana i żaby chętnie połyka. (czapla)
Brązowe, czarne, szare – zawsze masz jedną parę. Zamykasz je przed spaniem, Otwierasz, kiedy wstaniesz. (oczy)
Wiszę sobie w łazience, lubię czyste ręce. Kiedy ręce masz umyte, powycieraj je .................... (ręcznikiem)
Rośnie pod płotem, ma płatki złote. W krąg go obsiada wróbli gromada! (słonecznik)
Kolorowa wstęga na niebie się mieni. Utkana jest z deszczu i słońca promieni. (tęcza)
Jak się zwie ten muzyk, który zagrać umie, gdy tylko dmuchnie w blaszany instrument? (trębacz)
Kwitnie przy drodze Słoneczko złote, które się zmieni w biały puch potem. (mlecz)
Nie smakują mu cukierki, nie smakują lody. Za to z apetytem wielkim zbiera kurz z podłogi. (odkurzacz)
  • Zagadki z głoską „dż”
Konia łatwo on ujeździ, zawodowo konno jeździ. (dżokej)
Na kanapce chętnie zjem truskawkowy, słodki … (dżem)
Jest to bardzo bujny las , Tarzan mieszkał tam nie raz. (dżungla)
Nikt tym zwierzątkiem się nie zachwyca. Wędruje w ziemi, długa (dżdżownica)
 

WIERSZYKI DO UTRWALANIA GŁOSEK SZUMIĄCYCH

„Myszka”
Myszkowała szara myszka w szafie,
Chyba mnie tu kot nie złapie?
Wyszukała pyszny serek
Schrupała i poszła na spacerek.
 
„Muszka”
Mała muszka spod Łopuszki
chciała mieć różowe nóżki-
różdżką nóżki czarowała,
lecz wciąż nóżki czarne miała.-
Po cóż czary, moja muszko?
Ruszże móżdżkiem, a nie różdżką!
Wyrzuć wreszcie różdżkę wróżki i unurzaj w różu nóżki!
(M. Strzałkowska)
 
„Szara pliszka”
Szara pliszka
w czarnym fraczku
zatrzymała się na krzaczku,
by z jasnego gorsu
dziobkiem
strzepnąć pyłku
żółtą kropkę.
O, już nisko zaszło słońce.
Czas lecieć na żabi koncert.
(L. Marjańska)
 
„Żubr”
Pozwólcie przedstawić sobie: Pan żubr we własnej osobie. No, pokaż się, żubrze.
Zróbże minę uprzejmą, żubrze.
(J. Brzechwa)
 
„Papużka”
Papużko, papużko powiedz mi coś na uszko,
- Nic nie powiem, boś Ty plotkarz,
Powtórzysz temu, kogo spotkasz.
„Entliczek – pentliczek”
Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek, A na tym stoliczku pleciony koszyczek, W koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek, A na tym robaczku zielony kubraczek.
(J. Brzechwa)
 
„Kacza rodzina”
Nad jeziorem rodzina kacza
Kacze kupry w wodzie macza.
Macza kaczor, kaczka też,
A kaczęta boją się.
 
„Czarownica”
Czarownica czary znała i od rana czarowała.
Z czekolady pełnomlecznej robiła lody bajeczne.
Z czarnej czapki dla Beatki
Czarowała Mruczka w łatki.
 
„Dżdżownica”
Zajadała dżem dżdżownica, Wreszcie pękła jej spódnica. Zapłakała więc żałośnie: Jak na drożdżach brzuch mi rośnie! Gwiżdżą ptaki wciąż przed deszczem, Że już w dżinsach się nie mieszczę. Nie chcę dłużej być paskudą - Będę w dżungli ćwiczyć dżudo!
 
Źródło:
G. Demel „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”
K. Węsierska, I.Michalak – Widera: „Szumiące wierszyki”
A. Sosna: „Wymawiamy poprawnie głoski”
 
WIERSZYKI DO UTRWALANIA GŁOSEK SYCZĄCYCH
 
„Liski”
Cztery małe, rude liski
piły mleko z jednej miski.
Jeden lisek z drugim liskiem
powsadzały łapki w miskę.
Trzeci lisek z czwartym liskiem
weszły w miskę z wielkim piskiem.
I wylały mleko z miski cztery małe rude liski.
/W. Chotomska/
 
„Trzy liski”
Były sobie raz trzy liski,
które jadły z jednej miski.
A te liski takie były,
że nie nosiły (bo nie lubiły)
ani paletek,
ani szalików,
ani skarpetek,
ani bucików.
Chodziły gołe i bose, bo się
lubiły gonić boso po rosie.
I na golasa lubiły hasać,
i na bosaka lubiły skakać…
/A.Milne/
 
„Zosia Samosia”
Jest taka jedna Zosia
Nazwano ją Zosia Samosia
Bo wszystko: Sama! Sama! Sama!
Ważna mi dama.
Wszystko sama lepiej wie,
Wszystko sama robić chce,
Dla niej szkoła, książka, mama
Nic nie znaczą - wszystko sama!
Zjadła wszystkie rozumy,
Więc co jej po rozumie?
Uczyć się nie chce - bo po co,
Gdy sama wszystko umie?
/J.Tuwim/
 
„Dobra pamięć”
Jacek zapomniał zeszytu z wypracowaniem,
Lecz nie zapomniał o serdelkach na drugie śniadanie.
/J.Kierst/
 
„Trolejbus”
Trolejbus- pojazd wszystkim znany,
To jest autobus – uwiązany
Jak nasz Azorek, na mocnym drucie,
Aby przypadkiem z miasta nie uciekł.
/J.Małek/
 
„Wąż Samotnik”
Sunie sobie wąż samotnik,
Za nim jego stryj grzechotnik.
I stu synów stryja z sykiem:
„przestań już być samotnikiem!”
 
„Staś i osa”
Lata osa koło nosa,
Koło nosa Stasia.
Mały Staś chowa nos,
Nie ugryzie Stasia.
 
„Pieski”
Oto domek niski
Stoją pod nim miski .
Pieski wodę piją,
Potem miski myją.
 
„Abecadło”
Na tablicy miał napisać
Jacek abecadło całe.
Lecz ocena źle wypadła:
Znał litery tylko małe.
 
„Niebieski dzbanuszek”
Kupił tatuś Reni niebieski dzbanuszek.
Niebieski dzbanuszek, co ma dwoje uszek
i pękaty brzuszek.
Niesie Renia dzbanek,
już weszła na ganek.
Wtem drgnęły paluszki
I z dzbanka okruszki.
 
I.Michalak Widera, K. Węsierska: „Syczące wierszyki”.

Linki


× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.