liski
wiewiórki
jeżyki
zajączki
misie
skrzaty1
sówki

Przedszkole Nr 11 im. Leśnych Ludków - Mikołów

Przedszkole Nr 11
ul. M. Kownackiej 1
43-190 Mikołów

tel: 32 2262999

TERAPIA PEDAGOGICZNA

Szanowni Rodzice 
Zespół specjalistów Przedszkola nr 11 w Mikołowie raz w tygodniu będzie przygotowywał propozycje zabaw dla dzieci posiadających opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a także opinie o objęciu pomocą na terenie przedszkola. 

Prosimy, aby Rodzic wybrał te zadania, z którego zajęć specjalistycznych dziecko korzysta.

Ze względu na przepisy RODO nie podajemy, które dziecko jest objęte wsparciem w jakich dziedzinach terapii. Tę informację otrzymali Państwo z przedszkola na początku roku szkolnego lub podczas spotkań zespołu PPP.

Ćwiczenia na okres od 22 do 26 czerwca 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)

1. Pokoloruj wszystkie samogłoski na czerwono, a spółgłoski na niebiesko.

2. Napisz miesiące po kolei.

Zadania i ćwiczenia dla 6 latków01
Zadania i ćwiczenia dla 6 latków02

5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń

PROPOZYCJE

1 (2)
2
3
4
5
6

3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń

1. Poszukiwanie przedmiotów „Ciepło-zimno”. Rodzic ukrywa wcześniej pokazany przedmiot dziecku. Dziecko szukając przedmiotu słucha poleceń rodzica.

  • „Zimno”- dziecko jest jeszcze daleko od przedmiotu
  • „Ciepło”- dziecko jest blisko od przedmiotu
2. Tworzenie kuleczek z gazet. Zadaniem dziecka jest stworzenie kuleczek różnej wielkości i poukładanie ich w kolejności od największej do najmniejszej.
 
3. Rozsypcie klocki na dywanie. Zadaniem dziecka jest stworzenie kilku wieży wg kolorów. Na koniec możecie porozmawiać o ich kolorach, który jest najciemniejszy, a także która wieża jest najwyższa.
 
4. Zapytaj dziecko, z czym kojarzą mu się wakacje. Narysujcie to razem.
 
5. Porozmawiaj z dzieckiem na temat ulubionych smaków lodów. Spróbujcie rozpoznać jakie smaki mamy na obrazkach poniżej. Wskażcie różek, w którym jest najwięcej lodów, i rożek, w którym jest ich najmniej.

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.12

19.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję słuchową01
19.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję słuchową02
19.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję słuchową03

Ćwiczenia na okres od 15 do 19 czerwca 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)

1. Spróbuj rysować po śladzie bez odrywania ręki.

2. Wymyśl słowa rozpoczynające się od sylab:
  • KWA-
  • RA-
  • MA-
  • BA-
  • STA-
  • KRA-
3. Wstaw znak <, > lub =
  • 10  6
  •   7  8
  •   1  5
  • 15  15
  • 21  27
  •   0  9
  •   3  2
4. Do nazw miesięcy dorysuj pierwsze skojarzenie:
  • styczeń
  • kwiecień
  • lipiec
  • wrzesień
  • grudzień
ZADANIA DLA 6 LATKA01

5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń

PROPOZYCJE ZABAW NA SKUPIENIE UWAGI PRZEDSZKOLAKA

1.Mieszanie kubków - weź trzy kubki nieprzezroczyste i kolorowe kamyczki (lub np. muszelki, kasztany, orzechy, itp.). Kubki postaw w rządku, odwrócone dnem do góry. Pokaż dziecku, jak pod jeden kubek chowasz kamyk, a później powoli zamieć kubki miejscami. Jeśli dziecko będzie uważnie obserwować zmianę miejsc pojemników, zgadnie gdzie jest kamyk - a za każde dobrze wykonane zadanie dostanie małą nagrodę!
 
2.Układanie makaronów - pomieszaj w misce dwa-trzy rodzaje makaronów (np. świderki, kokardki i muszelki). Poproś dziecko, by ułożyło na stole trzy kolejki makaronów (każdy rodzaj w oddzielnym rządku). Dziecko będzie musiało skupić się nie tylko na kształtach, ale też na ułożeniu je w rządkach. Później możecie z nich zrobić pracę plastyczną (np. pomalować na trzy różne kolory i przykleić do kartonu).
 
3.Odbicie lustrzane - narysuj lub wydrukuj połowę symetrycznego rysunku (np. kwiatka, pyszczek psa, drzewo). Poproś dziecko, by spróbowało narysować drugą połowę rysunku. Starsze przedszkolaki możesz też poprosić o rysowanie na czystej kartce oburącz, starając się każdą ręką zrobić część rysunku.
 
4.Podrzucanie piłki - młodszym dzieciom wystarczy podrzucanie piłki i łapanie jej oburącz, później np. raz jedną, raz drugą ręką. Starsze dzieci można próbować uczyć żonglowania (wystarczy dwiema piłkami).
Takie zabawy stymulują pracę obu półkul, jak również ćwiczą widzenie peryferyjne.
 
5.Szukanie elementu - przy czytaniu książki, w której są bogate ilustracje, można wyszukiwać elementów rysunków. Możesz pytać “A gdzie jest żółty kwiatek?...” albo też pobawić się z dzieckiem w zgadywanki: “Widzę coś, co jest małe, żółte i ma cztery płatki. Co to?”.
Taka zabawa jest też dobra w czasie spacerów i przebywania na podwórku.
 
6.Wykorzystaj gry i łamigłówki dla dzieci! Na ćwiczenie skupienia uwagi użyj: memory, puzzli, szachów i warcabów, łamigłówki z labiryntami, wyszukiwaniem różnic, dorysowywaniem elementów, zagadek słowne i innych. Gry karciane i planszowe są nie tylko świetnym ćwiczeniem na koncentrację, ale też okazją do spędzenia czasu wspólnie z całą rodziną, a także nauczenia dziecka stosowania się do zasad czy umiejętności wygrywania i przegrywania
15a
15b
15c
15d

3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń

1. Zadaniem dziecka jest zamalowanie koła bez wyjeżdżania za linię. Zaczynamy od największego koła.
2. Postaraj się rysować kredką po linii bez odrywania ręki.

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.11

18.06- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową01
18.06- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową02
18.06- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową03
18.06- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową04
18.06- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową05
18.06- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową06
18.06- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową07
ZADANIA DLA 3 LATKA01
ZADANIA DLA 3 LATKA02

Ćwiczenia na okres od 08 do 12 czerwca 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)

1. Z rozsypanki sylabowej spróbuj ułożyć jak najwięcej wyrazów:

2. Nazwij wszystkie przedmioty, a następnie pokoloruj je wg instrukcji:

5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń

DOSKONALENIE SPRAWNOŚCI MANUALNEJ 

Ćwiczenia usprawniające dłoń i końce palców - propozycje
  • ugniatanie raz w prawej, raz w lewej ręce kuli z papieru i rzucanie jej do celu,
  • stukanie czubkami palców (zabawy: granie na fortepianie, padający deszcz, kroczący owad),
  • lepienie z plasteliny i gliny (lepienie miseczek, toczenie kuleczek i wałeczków),
  • tworzenie z kuleczek i wałeczków różnych układów – ludziki, zwierzątka, kwiatki, listki,
  • wydzieranki i naklejanki – wyklejanie kawałkami kolorowego papieru narysowanych konturów, wydzieranie narysowanych  konturów figur geometrycznych, wazonów itp.,
  • wycinanki – najpierw po linii prostej (paski), potem obcinanie konturów przedmiotów i figur geometrycznych,
  • nawlekanie koralików, makaroników, fasolek,
  • wyszywanie na kartonikach – kontury są zaznaczone otworkami.
ter110
ter210
ter310
ter410
ter510
ter610

3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń

1. Razem z dzieckiem powtarzajcie sylaby:
  • Ko-ko-ko
  • Me-me-me
  • Be-be-be
  • Pi-pi-pi
Dopasujcie odgłosy do zwierząt
 
2. Pokładajcie kolorowe klocki zgodnie ze wzorem:
 
3. Wskaż pętle, w której są 2,3 i 1 kotek:
4. Stańcie twarzą w twarz i naśladujcie swoje miny (pokażcie język, zamknijcie jedno oko, zmarszczcie czoło, nabierzcie w policzki powietrza itp.)

 

Ćwiczenia na okres od 01 do 05 czerwca 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)

1. Tworzenie zbiorów, klasyfikowanie.

Do tego zadania wykorzystamy monety. Przygotujcie kilkanaście monet o różnych nominałach. Zadaniem dziecka jest klasyfikowanie tych monet ze względu na: - kolor – złote, srebrne - wielkość – duże i małe - wartość – 1,2,5,10,20,50.
 
2. Doskonalenie precyzji ruchów i motoryki małej.
W tym zadaniu użyjemy zapałek. Poniżej przedstawiam wzory, które dzieci układają z zapałek.
 
                        IIIIIII /////// VVVVVV NNNNN HHHHH ZZZZZ IVIVIV
 
3. Ćwiczenia mowy – poszerzanie słownika dziecka.
Zabawa polega na wyszukaniu 5 określeń do konkretnych przedmiotów. Poniżej podajęprzykłady, ale to tylko propozycja.
  • Stolik- mały, drewniany, rozkładany, szklany, stary
  • Samochód-….
  • Cukierek-…
  • But-…
  • Książka-…
  • Tort -…
4. Zabawy językowe „Kto wymieni więcej?”.
Wybierzcie dowolną kategorię np. kolory, owoce, warzywa, postacie z bajek i wymieniajcie między sobą na przemian przykłady. Wygrywa osoba, która ma jeszcze propozycję.
 
5. Zabawy plastyczne- symetria.
Na kartce narysuj dla dziecka połowę obrazka, a jego zadaniem będzie dorysować drugą połowę. Może to być obrazek motyla, kwiatka – pamiętaj żeby był symetryczny. Ważna uwaga: jeśli Twoje dziecko jest leworęczne narysuj prawą stronę obrazka.

5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń

LOGICZNE MYŚLENIE – propozycje zabaw
  • Puzzle z pocztówek
Pocztówki porozcinane na dowolną ilość elementów, które włożone są do kopert. Poszczególne elementy składane z powrotem w pocztówkę. Można tą pocztówkę przykleić na kartce papieru, następnie dorysować dowolne elementy, tworząc nowy obrazek.
  • Król zagadek
Należy wykonać koronę z materiałów papierniczych. Dziecko, które jest królem zadaje zagadki w formie np. opisu przedmiotu albo zadania trudnego pytania, natomiast pozostali muszą odgadywać, kto odgadnie zostaje królem i przejmuje funkcję zadawania zagadek aż do momentu rozwiązania kolejnej zagadki.
  • Poczta
Zabawa polega na przekazywaniu informacji poprzez wykonanie rysunku na plecach partnera, który powinien to starać się powtórzyć na plecach kolejnej osoby. Ostatnia osoba jest odbiorcą informacji i ogłasza, co do niego dotarło tą niecodzienną pocztą. Naturalnie pojawiają się tutaj liczne różnice, ważne jest tutaj wspólne przeżywanie kontakt w zabawie.
  • Menory z pudełkami po zapałkach
Pudełka po zapałkach muszą być jednakowe, następnie wypełniamy je różnymi materiałami, przy czym zawsze dwa powinny mieć tę samą zawartość np. watę, kulki papierowe, guziki itp. Wszystkie pudełka układamy na stole w równych rzędach, albo pomieszane. Za każdym razem można otwierać dwa z nich. Jeśli zostanie odnaleziona para, dziecko układa ja na stole obok siebie w formie wieży. Najwyższa wieża oznacza, iż dane dziecko jest zwycięzcą.
  • Słońce, wiatr i deszcz
Na kartkach rysujemy symbole zjawisk: deszcz, błyskawica, wiatr, grzmot, słońce, chmury. Każdemu symbolowi przyporządkowany zostaje odpowiedni dźwięk np. deszcz – kap, kap, kap; błyskawica – ratatata; wiatr – hu,hu,hu,hu; grzmot – bum, bum; słonce – ach; chmury – och. Na okazany symbol należy wydać odpowiedni dla tego symbolu dźwięk

 

log1
log2
log3
log4

3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń

1. Zaczarowany woreczek.

Rodzic wkłada do worka kilka znanych dziecku przedmiotów. Dziecko wkładając rękę próbuje odgadnąć co trzyma, bez podglądania.

2. Slalom z tacką.
Dziecko otrzymuję tackę a na niej cos okrągłego- np. mała piłeczka. Próbuje ominąć przeszkody nie upuszczając piłeczki.
 
3. Układania przedmiotów z kształtów.
Dziecko otrzymuje kolorowe wycięte papierowe kartoniki. Na białej kartce papieru próbuje ułożyć np. drzewo, dom, rakietę, słońce itp. Gdy cała kartka będzie zapełniona, dziecko może nakleić kartoniki na kartkę.
 
4. Układanie rytmów.
Do zabawy posłużyć mogą kolorowe kartoniki, guziki, klocki. Rodzic układa poszczególne rytmy a dziecko próbuje ułożyć taki sam. Np.
 
 
5. Przeliczanie przedmiotów ( w zakresie do 3). Dziecko układa trzy dowolne klocki. Razem z rodzicem przelicza czy na pewno są 3. Rodzic zabiera jeden i prosi by dziecko sprawdziło ile trzeba dodać ponownie by dalej były 3. Tak samo postępujemy z 2 klockami i 3.

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.11

04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową01
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową02
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową03
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową04
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową05
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową06
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową07
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową08
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową09
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową10
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową11
04.06- Propozycja zajęć rozwijających percepcję wzrokową12

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.12

05.06- Propozycja zajęć usprawnajacych percepcję słuchową01
05.06- Propozycja zajęć usprawnajacych percepcję słuchową02
05.06- Propozycja zajęć usprawnajacych percepcję słuchową03
05.06- Propozycja zajęć usprawnajacych percepcję słuchową04

Ćwiczenia na okres od 25 do 29 maja 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)

1.Rozpoznawanie w wyrazie danej głoski.

Pokazujemy dziecku obrazki przedstawiające różne przedmioty (np. z książeczki, gazetki reklamowej). Nie wypowiadamy głośno ich nazwy. Zadaniem dziecka jest wyeliminowanie ,,czarnej owcy’’, czyli obrazka, który nie ma wybranej przez nas głoski.
Można również wyszukiwać elementy na obrazku, których nazwy rozpoczynają się daną głoską.
 
2. Wyszukiwanie wyrazów.
W każdym rzędzie wyszukaj jeden wyraz i skreśl litery, które nie są potrzebne.
3. Masażyk „Kanapka”.
Kładziemy dziecko przed sobą na brzuchu, mówimy wierszyk i wykonujemy następujące czynności.
  • Najpierw chleb pokroję (uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka),
  • Potem posmaruję (głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy),
  • Na to ser położę (przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców),
  • Pomidora dołożę (rysujemy małe kółka na plecach),
  • I posolę i popieprzę (dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami),
  • Żeby wszystko było lepsze (masujemy).
  • Już nie powiem ani słowa, bo kanapka jest gotowa.
 
4. Tworzenie obrazków z różnych sypkich materiałów.
Dziecko rysuje ołówkiem na kartkach proste obrazki, np, kwiatek, kot, biedronka, drzewo, dom, piłka w paski, ryba itp. Następnie pokrywa klejem poszczególne figury i nakłada na nie wybrane przyprawy lub ziarenka (np. mąka, cukier, kawa, herbata, majeranek, kurkuma, papryka czerwona (mielona), suszona kukurydza, kminek, imbir, mak, kolendra w ziarnkach, soczewica czerwona, zielona, brązowa; ryż).
 
5. Uważne słuchanie.
Zabawa: „Ile dźwięków słyszysz?”. Dziecko zamyka oczy i liczy uderzenia w bębenek, stuknięcia o blat stołu wystukiwane przez rodziców.

 

5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń

ORIENTACJA PRZESTRZENNA.

1. NAZYWAMY SWOJE CIAŁO
Dorosły wskazuje wybraną część swojego ciała i nazywa ją. Dziecko naśladuje gesty powtarzając za nim, np.: „To jest moje ucho”, „To jest mój nos”, „To jest moja noga”.
 
2. DOSTRZEGANIE SYMETRII W SCHEMACIE WŁASNEGO CIAŁA
Dorosły przygotowuje na dużym brystolu wizerunek postaci. Następnie odgradza rysunek w połowie kartką papieru, tak aby powstały dwie symetryczne części. Wspólnie z dzieckiem analizują poszczególne części ciała postaci i wskazują, co występuje w liczbie pojedynczej, a co w liczbie mnogiej. Zwracają uwagę na to m.in., że każdy człowiek ma parę oczu, uszu, jeden nos, usta i czoło, dwie nogi, ręce, łokcie, kolana itp. Następnie dziecko może wykonywać to zadanie indywidualnie.
 
3. GŁOWA, RAMIONA, KOLANA, PIĘTY
W celu utrwalenia poznanych części ciała pomocą może okazać się piosenka-wiersz, którą wykonują – zarówno śpiewają, jak również pokazują – dorosły z dzieckiem
      Głowa, ramiona, kolana, pięty,
      kolana, pięty, kolana, pięty.
      Głowa, ramiona, kolana, pięty,
      oczy, uszy, usta, nos!
 
4. RYSUNKOWE DYKTANDO
Jedna osoba jest artystą, który będzie rysował postać. Do jej wykonania niezbędna będzie druga osoba, która dyktuje, co jej partner(ka) ma narysować.
To ona określa wszystkie szczegóły dotyczące wyglądu i cech charakterystycznych postaci.
Dla wzmocnienia efektu i zarazem utrudnienia dziecku zadania, osoba rysująca może mieć zamknięte (zawiązane) oczy. Po wykonaniu ćwiczenia następuje zamiana miejsc.
 
5. CO TO JEST?
Rodzic wybiera z pomieszczenia (obszaru), w którym znajduje się wspólnie z dzieckiem, przedmiot, rzecz, a następnie opisuje na głos jego położenie. Zadaniem dziecka jest podążanie za wskazówkami rodzica i odgadnięcie, o jakiej rzeczy mówi, np.:
  • Na półce z książkami na lewo od elementarza (świnka skarbonka)
  • Na ścianie, pomiędzy szafą a drzwiami. Nad komodą (zegar)
  • Przy ścianie, na prawo od okna, pod biurkiem (kosz na śmieci)
  • Pod oknem, nad podłogą, przy ścianie (kaloryfer)
or1
or2
or3
or4
3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń
 
1. Spacer po linie.
Rodzic układa sznurek, linę, skakankę na podłodze i prosi dziecko o przejście po niej. Najpierw z podglądaniem na stopy, później z patrzeniem przed siebie.
 
2. Kreślenie na plecach kształtów.
Rodzic maluje na plecach, ręce dziecka kształt np. koło a dziecko próbuje odwzorować kształt na kartce papieru.
 
3. „To ja”.
Do tej zabawy potrzebne będzie lusterko. Dziecko wykonuje zadania, patrząc na swoje odbicie w lustrze:
  • Dotnij swojego nosa
  • Dotknij swojego oka
  • Dotknij swoich ust
A także dziecko zostaje zapytane o:
  • Kolor swoich oczu
  • Ilość oczu, uszu
  • Kolor włosów i ust
4. Odbijanie opuszków palców w konturze słońca.
Rodzic pilnuje by dziecko jak najmniej wyjeżdżało za linie.
 
5. Rozpoznawanie odgłosów i naśladowanie ich.
Przydatny będzie link, który znajduje się poniżej.
 
6. Dobieranie figur w pary pod względem kolorystycznym:
 
Zadania i ćwiczenia
unnamed (2)

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.9

22.05-Propozycja zajęć usprawniajacych percepcję słuchową01
22.05-Propozycja zajęć usprawniajacych percepcję słuchową02
22.05-Propozycja zajęć usprawniajacych percepcję słuchową03
22.05-Propozycja zajęć usprawniajacych percepcję słuchową04
22.05-Propozycja zajęć usprawniajacych percepcję słuchową05

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.10

29.05-Propozycja zajęć rozwijających percepcję słuchową01
29.05-Propozycja zajęć rozwijających percepcję słuchową02
29.05-Propozycja zajęć rozwijających percepcję słuchową03
29.05-Propozycja zajęć rozwijających percepcję słuchową04

Ćwiczenia na okres od 18 do 22 maja 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)

1.Ćwiczenia orientacji w przestrzeni.

Wybierzcie z pomieszczenia (obszaru), w którym znajduje się wspólnie z dziećmi, przedmiot, rzecz, a następnie opisujcie na głos jego położenie. Zadaniem dzieci jest podążanie za wskazówkami i odgadnięcie, o jakiej rzeczy mówicie, np.:
  •  Na półce z książkami na lewo od elementarza (świnka skarbonka)
  •  Na ścianie, pomiędzy szafą a drzwiami. Nad komodą (zegar)
  •  Przy ścianie, na prawo od okna, pod biurkiem (kosz na śmieci)
  •  Pod oknem, nad podłogą, przy ścianie (kaloryfer)
Inną propozycją będzie tworzenie obrazka według instrukcji. Dziecko ma czystą kartkę i rysuje pod wasze dyktando: - w górnym prawym rogu narysuj słońce - w dolnym prawym rogu narysuj drzewo - na środku kartki narysuj dom - nad domem narysuj chmurę - obok domu narysuj budę dla psa - w dolnym lewym rogu narysuj trawę i kwiatki …
 
2. Doskonalenie logicznego myślenia.
Na białej kartce narysujcie 6 kół (można odrysować od szklanki czy kubka). Zadaniem dziecka jest narysowanie sześciu różnych przedmiotów o tym kształcie (np. koło auta, tarcza zegara, znak drogowy). Zabawę można powtórzyć rysując inne figury geometryczne.
 
3. Usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Wszelkie ćwiczenia gimnastyczne są dobrym sposobem na ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. W warunkach domowych możecie zrobić tor przeszkód dla… piłki. Ułóżcie trasę z różnych przedmiotów. Dziecko będzie musiało turlać piłeczkę po torze.
 
4. Doskonalenie sprawności manualnej.
Klamerki to fantastyczne narzędzie do wzmacniania pracy mięśni nadgarstka. Dziecko naciskając na obie części spinacza aktywuje mięśnie dłoni. Jest to również doskonałe ćwiczenie chwytu pestkowego, który jest później bardzo potrzebny do wielu czynności, a także doskonałe ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Przykłady zabaw:
  • Przypinanie spinaczy do miski, talerzyka lub koszyka.
  • Łączenie spinaczy w konstrukcje (Spinaczy można też używać jak klocków. Można z nich tworzyć rozmaite konstrukcje).
  • Przenoszenie małych rzeczy spinaczem (potrzebne dwie miseczki, spinacze, małe, miękkie przedmioty np. piórko). Zadaniem dziecka jest przenoszenie za pomocą spinacza przedmiotów z jednej miski do drugiej.

5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń

DOSKONALENIE PERCEPCJI WZROKOWEJ DZIECKA

- Układanie figur, kształtów, szeregów
  • układanie wg wzoru (musimy przygotować wcześniej dwa komplety kolorowych figur np.wyciętych z kartonu). Układamy przed dzieckiem wzór ze „swojego” kompletu, np. czerwony trójkąt - żółte koło - niebieski kwadrat – czerwony kwadrat itd., następnie dziecko musi ułożyć taki sam wzór jak nasz;
  • układanie z pamięci (układamy wzór, prezentujemy go dziecku przez pewien czas, np. 20 sekund i prosimy, aby uważnie się przyjrzało i postarało zapamiętać. Następnie składamy wzór, a dziecko odtwarza go z pamięci (wykorzystując do tego figury ze swojego kompletu).
- Układanie obrazków po lewej i po prawej stronie
stołu/biurka/kartki (można poprowadzić umowną granicę, np. położyć długą linijkę na środku biurka i poprosić dziecko aby po lewej stronie ułożyło, np. czerwone klocki a po prawej zielone)
 
- Przerysowanie prostych figur i kształtów (koło, trójkąt)
najpierw w oparciu o prezentowany wzór, potem z pamięci – prezentujemy wzór przez kilka sekund potem chowamy go i dziecko rysuje z pamięci (ćwiczenie to rozwija również pamięć wzrokową bezpośrednią).
 
- Opisywanie obrazków
tego, co się na nich dzieje, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku (obrazki z książek, dziecięcych gazet).
 
- Wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu
według nazwy („czy jest na tym obrazku jakieś zwierzę?”, „pokaż mi na tym zdjęciu wszystkie dzieci, które mają czapki”) lub według położenia („pokaż mi coś, co leży na stole”, „pokaż, które zwierzęta na tym obrazku stoją na łące”)
 
- Ćwiczenia pamięci wzrokowej
Pokazujemy dziecku obrazek na kilka sekund i zakrywamy. Następnie pytamy: co było na obrazku? Ile było np. lalek, samochodów itp.?
Pamiętajmy, aby proponowane przez nas zadania były dla dziecka przyjemnością i okazją do miłego spędzenia czasu z rodzicami. Przy okazji ćwiczeń, które doskonalą percepcję wzrokową można nie tylko zapomnieć o nudzie (np. licząc żółte samochody, które mijamy w korku), ale przede wszystkim dobrze się bawić i pogłębiać swoje relacje z dzieckiem (np. układając razem z nim puzzle ze 100 elementów)
a1
a2
a3
a4
a5

3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń

1. Rodzic czyta kolejne zwrotki wiersza, a dziecko ilustruje ruchem sposób poruszania się bohaterów wiersza: (B. Szelągowska)
         Sunie wąż, sunie
         Chodzić nie umie.
         Bo choćby chciał, to nie ma nóg.                – czołganie się na brzuchu
         Za to stonoga
         Na swych stu nogach
         W ziemi zbudować chce, ze sto dróg       . – chodzenie na stopach i dłoniach
         Na jednej nodze
         Sunie po drodze
         Ślimak z chałupką swoją na plecach.         – podskoki na jednej nodze
         Rak jak to rak
         Chodzić chce wspak
         W swoją modę wszystkim poleca.              – chodzenie do tyłu
         A ja powiem wam,
         Że dwie nogi mam!
         Bo każdy ma tyle nóg
         By bez kłopotu ruszać się mógł!                 - podskoki z nogi na nogę
 
2. Zabawa ruchowa „Już potrafię”
Rodzic prosi, by dziecko naśladowało jego ruchy:
  • Staje wyprostowany
  • Wyciąga obie ręce do sufitu
  • Wyciąga obie ręce w bok
  • Wciąga obie ręce przed siebie
  • Dotyka stóp czubkami palców dłoni
  • Dotyka dłońmi kolan
  • Z zamkniętymi oczami dotyka palcem nosa
3. Zabawa oddechowa „Kulki z gazet”
Dziecko razem z rodzicem zgniata kawałki gazety w małe kuleczki. Mocno ściskając przy tym rączki. Następnie próbuje zdmuchnąć kulki ze stolika.
 
4. Zabawa „Mały- duży”.
Dzieci na słowo „mały” przykucają, a na słowo „duży” wyciągają ręce do góry i stają na palcach
  • Mały Jasiek- duży tata
  • Mały lasek- duży las
  • Mały kotek-duży kot
  • Mały piesek- duży pies
  • Mały miś- duży niedźwiedź
  • Mała piżamka- duża piżama
  • Mała Zosia- duża mama
  • Mała psota- dużo psot!
           (B. Szelągowska)

 

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.8

21.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową1
21.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową02
21.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową03
21.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową04
21.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową05
21.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową06
21.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową07
21.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową08

Ćwiczenia na okres od 11 do 15 maja 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)

1. „Geometryczne królestwo” – praca plastyczna.
Dziecko odrysowuje ma papierze kolorowym figury, wycina je i tworzy z nich własną kompozycję pod hasłem „Geometryczne królestwo”, przyklejając figury na kartce. Zwróćcie uwagę na umiejętność planowania oraz precyzję wykonania pracy.
 
2. "Ułóż zdanie"- rozwijanie logicznego myślenia.
Podajemy dziecku zestawy trzech wyrazów i prosimy, aby powtórzyło je w logicznej kolejności i odpowiedniej formie
gramatycznej tworząc zdanie.
  • kot mleko pije, - ściana wisi obraz, - niebo chmury płyną, - piłka kopie chłopiec,
  • pokój dzwoni telefon, - gotuje obiad mama, - tata, zupa, je
 
3. Zabawa dotykowa-sensoryczna "Jakie to jest?".
Do tej zabawy wykorzystamy różne przedmioty z codziennego użytku, które będzie dotykało dziecko. Zadaniem dziecka
będzie określić cechy dotykanego przedmiotu.
  • gąbka- lekka, miękka,
  • kostka lodu – zimna, twarda,
  • nóż – ostry, cienki
  • mydło – śliskie, pachnące
  • garnek- duży, twardy
  • klej – miękki, klejący
  • pumeks – twardy, szorstki
  • szpilka – mała, kująca , inne przykłady: klucze, sznurek, woreczek foliowy…
4. Rozwijanie spotrzegawczości "Gdzie widzisz coś czerwonego?"
Dziecko rozgląda się dookoła i wymienia przedmioty według polecenia. Inne sugestie do tego zadania:- szukanie przedmiotów szklanych, miękkich, drewnianych, ciężkich…
 
5. Wysłuchiwanie rytmów i ich tworzenie.
Zabawa polega na uważnym słuchaniu ioodtwarzaniu rytmu, który wystukacie lub wyklaszczecie. Następnie zapiszcie proponowany rytm za pomocą symboli na kartce i poproście dziecko o jego wystukanie. Propozycja:
       . … . … . …
       .. .. .. ..
       … … … …
       . . … . . …

5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń

Koncentracja uwagi dziecka

1. Dobieranie par
Przygotowujemy wiele par np. pary figur geometrycznych, kół, półkoli, kwadratów, trójkątów, kształtów wielkich liter (mogą być różnej wielkości, różnego koloru ale zawsze jest para: dwa duże koła, dwa zielone trójkąty). Dzieci wyszukują podobne pary. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej par.
 
2. Składanie „rozbitych przedmiotów” – puzzle
Wycinamy ze złożonego papieru kilka par identycznych przedmiotów (dzbanek, filiżanka, ptak, lalka). Jeden przedmiot rozcinamy na części, drugi pozostawiamy w całości. Zadaniem dziecka jest złożenie ‘rozbitego” przedmiotu. Podobne rezultaty w ćwiczeniu spostrzegawczości osiągniemy układając gotowe puzzle.
 
3. Co się zmieniło – czego brakuje
w pokoju, w kuchni, w pomieszczeniu gdzie są różne przedmioty, na stole. Na stole układamy różne przedmioty. Nazywamy te przedmioty.
Można polecić, aby dziecko z zamkniętymi oczami wymieniło nazwy przedmiotów leżących na stole. Dziecko wychodzi. My w tym czasie chowamy jakiś przedmiot. Po powrocie dziecko ma wskazać czego brakuje.
 
4. Obrazek
Mając do dyspozycji obrazek organizujemy różne ćwiczenia zapraszając dziecko do zabawy. Na przykład: Wymień jak najwięcej przedmiotów na obrazku. Wymień jak najwięcej wyrazów zaczynających na literę: W, M…
 
5. Ćwiczenie umiejętności obserwowania
W pomieszczeniu polecamy dziecku odwrócić się i przyjrzeć się uważnie wszystkiemu co widzą. Następnie zadajemy pytania wymagające odtworzenia z pamięci: Co wisi za tobą na ścianie? Jakiego koloru jest wazon na szafie? Co leży na półce?
grafomotoryka2
grafomotoryka5
grafomotoryka6
labirynt1
LABIRYNT2
labirynt3

3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń

1. Rzuty do celu.

Dziecko przy użyciu piłeczki rzuca do celu (kosza). Zaczynamy od niewielkich odległości, stopniowo zwiększając.

2. Malowanie makaronu (rurek) farbami.
Po wyschnięciu dziecko może nawlec makaron na sznurki, segregując go przy tym kolorami.
 
3. Naśladowanie odgłosów i nazywanie pojazdów, przedmiotów i zwierząt
  • Np.: krowa - muuu
  • Trąbka - trutututu
  • Wąż - ssss..
  • Pszczoła - bzzzz
4. Ćwiczenia ruchowe. Rodzic wydaje polecenia dziecku np.
  • Stań na jednej nodze jak bocian
  • Skacz po dywanie jak małpka
  • Lataj jak motyl
  • Poruszaj się jak wąż
Dziecko może również naśladować odgłosy zwierząt.
 
5. Rodzic rozcina obrazek na kilka prostych części i razem z dzieckiem próbuje go naprawić - ułożyć i nakleić na kartkę.
 
6. Nauka przyczepiania klamerek do sznurka lub pomoc w rozwieszaniu prania. Dziecko ma szanse ćwiczyć w tym zadaniu mięśnie i koordynacje rąk .
7bbd83cc1b495e66a833f24726de222a
376aa69b5544ef0c860538a0536d2f92
579aefac68d1733512ddd57208bccfa4
ukladanka2

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.7

Katarzyna Stasiak01
Katarzyna Stasiak02
Katarzyna Stasiak03
Katarzyna Stasiak04
Katarzyna Stasiak05
Katarzyna Stasiak06
Katarzyna Stasiak07

Ćwiczenia na okres od 04 do 08 maja 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)

1. Odtwarzanie wystukanego rytmu.

Rodzic wystukuje określony rytm np. palcem/ łyżeczką o stół lub wygrywa na instrumencie. Zadaniem dziecka jest uważne słuchanie i odtwarzanie go. Zaczyna się od prostych rytmów i stopniowo trzeba je komplikować. Po nabraniu wprawy dziecko bawi się z rodzicem np. dziecko wygrywa rytm, rodzic słucha i odtwarza i tak na zmianę.

2.Podział słów na sylaby według stopnia trudności.
Dziecko zaczyna dzielić słowa na sylaby, akcentując klaskaniem. Najpierw dwusylabowe (np. ma-ma), potem wyrazy trzysylabowe(np. te- le- fon) a następnie czterosylabowe(np. te- le- wi- zor).Wyrazy wymyślane są przez rodzica np.(tata, zegar, maliny, rośliny, hipopotam, pomarańcze…). Zabawę należy kontynuować dotąd, aż dziecko bez większych kłopotów będzie dzieliło słowa na sylaby.
 
3.Rozdzielanie zdań na wyrazy.
Dziecko wypowiada zdania z jednoczesnym odkładaniem klocków w szeregu od lewej strony do prawej. Następnie liczy klocki,aby ustalić ile wyrazów jest w zdaniu. Zdania:
  • Wiewiórka znalazła orzeszek.
  • Nie jest głodna.
  • Schowała orzeszek na zimę.
4. Rozpoznawanie symboli graficznych liczb.
Rodzic podaje dziecku kolejno kartki z kropkami. Dziecko przelicza liczbę kropek na każdej kartce i kładzie na kropce tyle np. kredek, guzików, ile wskazuje wartość. Dziecko sprawdza na odwrocie kartki , jak wygląda symbol graficzny liczby i zapamiętuje. Następnie rodzic pokazuje dziecku kartkę z wybraną cyfrą ,zadaniem dziecka jest ułożyć tyle kredek ile wskazuje cyfra .
 
5. Uzupełnianie obrazka.
Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym domkiem oraz różne elementy narysowane przez rodzica, które musi wyciąć i przykleić według wskazówek rodzica. Przykładowe polecenia:
  • dym przyklej nad kominem,
  • z prawej strony domu przyklej płotek,
  • na płotku siedzi kotek, naklej go,
  • z lewej strony domku przyklej drzewo, 
  • nad drzewkiem przyklej ptaszka,
  • nad domkiem naklej słoneczko.

5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń

ORIENTACJA PRZESTRZENNA

Przykłady zabaw:
• LEWA-PRAWA
Cel: wprowadzenie stron lewa- prawa.
Należy wykonać kilka podskoków, by przyspieszyć akcję serca. Odszukać, gdzie bije serce,
rękę bliższą sercu zostawiamy na tym miejscu, bierzemy frotkę i zakładamy na tę rękęinformujemy
- to lewa ręka.
 
• Zobaczymy co mamy po lewej stronie? (lewe ucho, oko, itp.)
Wyciągnij do przodu lewą rękę- pokaż i powiedz, co widzisz po lewej stronie? itd. (to samo
robimy z prawą stroną, ręką – frotka w tym czasie cały czas pozostaje na lewej ręce) .
 
• MARSZ POD DYKTANDO
Cel: utrwalenie stron ( z frotką na lewej ręce)
Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją osoby dorosłej.
-Idź w prawo 2 kroki…
-Idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…teraz 5 kroków w lewo, itd.
 
• TANIEC CZĘŚCI CIAŁA.
Cel: kształtowanie świadomości własnego ciała.
Rodzic prosi, aby dziecko poruszało wskazanymi częściami ciała w rytm muzyki. Tańczą
kolejno: głowa, szyja, ramiona, ręce, dłonie, palce, tułów, biodra, nogi, stopy
RYTMY - traktowane jako sposób rozwijania umiejętności skupienia
Przykłady zabaw:
 
• ZABAWY W ECHO
Cel: dostrzeganie rytmu i układanie go.
Powtarzanie słów lub krótkich tekstów z uwzględnieniem podanego rytmu, tempa, dynamiki,
intonacji itp.
 
• KOLOROWE KORALIKI
Cel: wychwytywanie powtarzających się układów rytmicznych i kontynuowania rytmów w
sytuacjach zadaniowych.
Mama lub tata przygotowuje koraliki w różnych kolorach lub kształtach. Układa przed dzieckiem
wzór, np. O - ⌂ - O - ⌂ …..dziecko układa w takiej samej kolejności głośno określając kolor lub
kształt koralika, np. koło- domek- koło- domek. Utrudniając zadanie dokładamy jeszcze inny kolor
lub kształt koralika.
5maj
maj7
maj8

3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń

Zabawy rozwijające orientacje w przestrzeni oraz własnego ciała

  1. Zabawy z lustrem- dziecko odtwarza miny i ruchy rodzica.
  2. Zabawa w „Papugę”- dziecko powtarza ruchy, czynności wykonywane przez osobę dorosłą.
  3. Zabawa w „Potrafisz pokazać..?”. Rodzic prosi o pokazanie poszczególnych części ciała.
  4. Zabawa w „Pokaż czy mam”. Rodzic pyta dziecko czy ma np. czoła i prosi o pokazanie go.
  5. Wskazywanie na obrazku człowieka poszczególnych części ciała.
  6. Wdrażanie do rozumienia pojęć: za, pod, na, za mną podczas zabawy i wykonywania poleceń np. „ schowaj się za mną”, „połóż zabawki na stół”, „schowaj się pod stół”.
  7. Dorysowanie części twarzy na karcie pracy oraz nazywanie poszczególnych części
cz-ciala
kolorowanka-twarz-ruchomy-obrazek-0008
kolorowanka-twarz-ruchomy-obrazek-0018
p69

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.6

07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 01
07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 02
07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 03
07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 04
07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 05
07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 06
07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 07
07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 08
07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 09
07.05- Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 10

Ćwiczenia na okres od 27 do 30 kwietnia 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)
Zachęcam do pobrania darmowego e-booka z kartami pracy ze strony
Znajdują się w nim ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną, funkcjonowanie społeczne, percepcję wzrokową, percepcję słuchową, grafomotorykę, koncentrację uwagi, wypowiedzi ustne.
1. Odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych elementów wzrokowych oraz stosunków przestrzennych, jakie między nimi zachodziły. 
Do ćwiczeń należy przygotować: kilka drobnych przedmiotów - co mamy w domu (gumka, ołówek, linijka, łyżka , kreda itp.) oraz figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt). Przebieg ćwiczenia:
Rodzic układa na stole kilka przedmiotów. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie jak największej ich liczby oraz wskazanie miejsc, na których leżały. Przykładowo, prowadzący eksponuje dwukrotnie te same przedmioty, ale zmienia się ich układ. Zadaniem dziecka jest wskazanie różnic ,,Co się zmieniło’’ między dwoma kolejno eksponowanymi układami.
Rodzic układa na stole figury geometryczne z kolorowego papieru. Zadaniem dziecka jest zapamiętać i ułożyć po pewnym czasie te same figury w tych samych miejscach.
2. Rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter.
Na karcie papieru rodzic pisze określoną literę, np. literę a, na prawo od niej zestaw innych liter. Zadaniem dziecka jest znalezienie wskazanej litery (może być ona wielokrotnie powtórzona) wśród zestawu wielu innych. Po odnalezieniu litery dziecko ma za zadanie prawidłowo ją odczytać, a następnie napisać.
3. Układanie figur, liter, cyfr z patyczków (według wzoru i bez wzoru).
Ćwiczenie polega na układaniu z patyczków lub wypalonych zapałek modeli figur (kwadraty, prostokąty , trójkąty) liter: A, T, K, F, E, H, I, L, M, N, Y lub cyfr: 1,4,7 itp. według wzoru pokazanego przez rodzica lub samodzielnie bez wzoru według instrukcji słownej rodzica. Układ zależy od wieku i możliwości indywidualnej dziecka.
 
5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń
Doskonalenie percepcji wzrokowej dziecka
1. Układanie figur, kształtów, szeregów
•układanie wg wzoru (musimy przygotować wcześniej dwa komplety kolorowych figur np., wyciętych z kartonu). Układamy przed dzieckiem wzór ze „swojego” kompletu, np. czerwony trójkąt - żółte koło - niebieski kwadrat – czerwony kwadrat itd., następnie dziecko musi ułożyć taki sam wzór jak nasz;
•układanie z pamięci (układamy wzór, prezentujemy go dziecku przez pewien czas, np. 20 sekund i prosimy, aby uważnie się przyjrzało i postarało zapamiętać. Następnie składamy wzór, a dziecko odtwarza go z pamięci (wykorzystując do tego figury ze swojego kompletu).
2. Składanie pociętych obrazków
•wg wzoru (np. przecięte na kilka części dwie identyczne kartki pocztowe – rodzic układa swoją jako wzór, a następnie to samo robi dziecko) 
•bez wzoru (można tu wykorzystać różne obrazki, pocztówki, zdjęcia – pocięte na kawałki)
3. Uzupełnianie braków na obrazkach
można w tym celu wykorzystać gotowe obrazki dostępne w Internecie, na których brakuje pewnych części – zadaniem dziecka jest rozpoznanie i nazwanie brakujących części/przedmiotów (np. brak nosa w rysunku twarzy).
4.Wyodrębnianie różnic miedzy obrazkami
można wykorzystać obrazki dostępne w dziecięcych gazetkach (zadaniem dziecka jest znaleźć różnice między obrazkami – ich ilość jest zazwyczaj określona, np. 5 różnic)
5. Układanie obrazków po lewej i po prawej stronie
stołu/biurka/kartki (można poprowadzić umowną granicę, np. położyć długą linijkę na środku biurka i poprosić dziecko aby po lewej stronie ułożyło, np. czerwone klocki a po prawej zielone)
6. Opisywanie obrazków
tego, co się na nich dzieje, kto jest na obrazku, co robią osoby na danym obrazku (obrazki z książek, dziecięcych gazet).
 
t2a
t2c
t2b

3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń

Podane propozycje zadań i ćwiczeń rozwijają motorykę małą, od której zależy pomyślny rozwój umiejętności samoobsługi, rysowania, pisania i artykulacji.
1. Dotykanie dłoni, pocieranie ich, „mycie rąk”
2. Zaciskanie i otwieranie dłoni, klaskanie
3. Gniecenie gąbki lub miękkiej piłeczki
4. Zgniatanie papieru lub bibuły i rzucanie nimi do celu
5. Zabawy z wodą: wlewanie, przelewanie wody z dłoni, strząsanie wody z palców
6. Różne cięcia: przecinanie gazety, cięcie po linii
7. Lepienie/ugniatanie plasteliny, masy solnej
8. Nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków
9. Zabawy paluszkowe „Sroczka”, „Kominiarz” itp.
      „ Małe rączki sobie klaszczą,
      Czasem także się pogłaszczą
      I w kolanka zastukają
      No i dzieciom pomachają”
Dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka.
      „ Ten duży- to dzidziuś
      A obok- babunia
      Ten w środku- to tatuś.
      A przy nim- mamunia
      A to jest- dziecinka mała
      A to- moja rączka cała”
10. Przypinanie spinaczy, klamerek na ubrania
11. Dowolne kreślenie palcem prostych kształtów
12. Zamalowywanie dowolnej powierzchni farbą
58570449_2129448260484417_6394477061246812160_n
70901101_505018876960473_312858680699650048_n
81734963_829941984169291_6932374964351795200_n
94978276_253628902425606_6910200572188557312_n

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.5

30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową01
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową02
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową03
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową04
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową05
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową06
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową07
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową08
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową09
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową10
30.04- Propozycja zajęc usprawniających percepcję wzrokową11

Ćwiczenia na okres od 20 do 24 kwietnia 2020 r.

6-LATKI - Propozycje zadań i ćwiczeń (zajęcia rewalidacyjne)
1. POSZERZANIE SŁOWNIKA DZIECKA
Zabawa w „Niedokończone zadania”. Dodatkowo wdrażamy dziecko do logicznego myślenia i wnioskowania. Przykładowe zdania:
- Jeżeli dotkniesz gorący kubek to….
- Jeżeli zjesz zbyt dużo słodyczy to…
- Jeżeli zimą wyjdziesz z domu bez czapki to…
- Jeżeli uderzysz kolegę to…
2. ROZWIJANIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI
Zabawa "Która to nakrętka?" Do zabawy wykorzystajcie jednakowe nakrętki z butelek czy słoików. Rozpocznijcie od dwóch, z możliwością dokładania kolejnych. Pod jedną zonakrętek ukryjcie mały przedmiot (1grosz, ziarenko czy papierową kulkę). Dziecko
obserwuje gdzie ukrywacie przedmiot, następnie zamieniacie nakrętki miejscami na oczach dziecka a jego zadaniem jest śledzić Wasz ruch i wskazać właściwą nakrętkę – to znaczy tą, pod którą jest coś schowane. A teraz zamiana ról.
3. ZABAWA DOTYKOWO-SENSORYCZNA
"Co to jest?" Do tej zabawy będzie potrzebny worek i kilka przedmiotów codziennego użytku o różnej strukturze (zakrętka, chusteczka higieniczna, kredka, klocek, łyżeczka itp.) Polega ona na tym, że dziecko mając zasłonięte oczy rozpoznaje na podstawie dotyku wylosowany przedmiot. Możecie rozwinąć zabawę i poprosić dziecko, aby wyszukało jak najwięcej określeń dla danego przedmiotu.
4. ROZWIJANIE LOGICZNEGO MYŚLENIA
Na wstępie przypomnijcie jakimi zmysłami posługujemy się najczęściej (wzrok, słuch, węch, smak, dotyk). Następnie podajecie dziecku różne przykłady, a ono dopasowuje je do odpowiedniego zmysłu. Poniżej podaje kilka propozycji:
Jakim zmysłem rozpoznamy, że:
- ubranie jest mokre, nóż jest ostry, torba jest ciężka (dotyk)
- śmierdzą śmieci, szampon pachnie, ciasto się przypaliło (węch)
- ciasto jest słodkie, cytryna jest kwaśna, lekarstwo jest gorzkie (smak)
- zdjęcie jest ładne, ubranie jest brudne, kwiatek zakwitł (wzrok)
- muzyka gra za głośno, nadjeżdża samochód na sygnale, kapie woda (słuch)
5. ĆWICZENIA KOORDYNACJI WZROKOWO – RUCHOWEJ, LOGICZNEGO MYŚLENIA, SPOSTRZEGAWCZOŚCI
Zamieszczam kilka linków z których można skorzystać w wolnej chwili:
6. ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ, KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ ORAZ PAMIĘCI WZROKOWEJ.
1. Odtwarzanie układów z klocków, figur geometrycznych, patyczków – budowanie wg wzoru, instrukcji słownej.
2. Układanie sekwencji, szlaczków - rodzic układa kolejno np. koło, trójkąt, kwadrat, a dziecko kontynuuje, zwracając uwagę na rytmiczność powtarzających się elementów.
3. Rysowanie konturów wg podanego wzoru – dziecko otrzymuje rysunek o słabo zaznaczonym konturze, zadaniem dziecka jest pogrubienie istniejącego konturu.
4. Rysowanie symetryczne – „dorysuj drugą część rysunku”.
5. Zabawa w „co się zmieniło w pokoju?”- dziecko wychodzi za drzwi pokoju, rodzic zmienia położenie jakiegoś przedmiotu, zadaniem dziecka jest zwrócenie uwagi na zmianę.
 
5 - 4 LATKI Propozycje zadań i ćwiczeń
Koncentracja uwagi u dziecka w wieku przedszkolnym
•Układanie puzzli.
•Wskazywanie części ciała. Nazywamy szybko i wskazujemy na sobie części ciała. Dziecko ma robić to samo na sobie. Dla zmylenia co jakiś czas wskazujemy część ciała inną, niż wymieniamy – zadaniem dziecka jest wskazywać prawidłowo na podstawie usłyszanej instrukcji słownej.
•Powtarzanie usłyszanego rytmu. Dziecko ma za zadanie wysłuchać rytmu zademonstrowanego przez osobę dorosłą (np. za pomocą cymbałków, bębenka lub klaśnięciami), a następnie wystukać go samodzielnie.
•Odgadywanie kształtów. Rysujemy na pleca
 
TERAPIA-5-latki 1
TERAPIA-5-latki2
TERAPIA-5-latki3

3 LATKI  -  Propozycje zadań i ćwiczeń

1. Segregowanie przedmiotów. Do zabawy wystarczą kolorowe klocki, kartoniki lub patyczki. Zadaniem dziecka jest posegregowanie przedmiotów względem koloru, wielkości lub kształtu. Poniżej dostępny przykład segregacji względem koloru figur.

2. Szukanie przedmiotów. Dziecko wybiera jeden kolorowy klocek np. czerwony. Jego zadaniem jest odnalezienie przedmiotów o tym samym kolorze w swoim najbliższym otoczeniu.

3. Gimnastyka rozwijająca sprawność ruchową. Rodzic wykonuje proste ćwiczenia np. podskoki, a dziecko stara się je powtórzyć. Po kilku ćwiczeniach następuje zamiana ról.

terapia 3-latki
terapia 3-latki2
terapia 3-latki3

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.4

23.04- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 01
23.04- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 02
23.04- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 03
23.04- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 04
23.04- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 05
23.04- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 06
23.04- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową 07

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.3

01
02
03
04
05
06
07
08

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.2

09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową1
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową2
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową3
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową4
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową5
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową6
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową7
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową8
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową9
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową10
09.04-propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową11

Propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową nr.1

02.04.- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową1
02.04.- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową2
02.04.- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową3
02.04.- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową4
02.04.- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową5
02.04.- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową6
02.04.- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową7
02.04.- propozycja zajęć usprawniających percepcję wzrokową8

Linki


× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.