Roczny Plan Pracy Przedszkola 2018/2019
PLAN PRACY
Przedszkola nr 11 „Leśne Ludki ” w Mikołowie
na rok szkolny 2018/2019
Zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 2/2018 z dnia 12 września 2018r.
PODSTAWY PRAWNE:
- Statut Przedszkola
§ Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w roku szkolnym 2017/2018
§ Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2018/2019
§ Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198) ze zm.
§ Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz. 1611)
§ Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 356)
§ Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 ze zm.).
§ Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. , poz. 1578)
§ Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. , poz. 1591)
§ Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055)
§ Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649)ze zm.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK 2018/2019
1. 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
2. Wdrażanie nowej postawy programowej kształcenia ogólnego. Kształcenie rozwijające samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów.
3. Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami. Rozwój doradztwa zawodowego.
4. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
WNIOSKI DYREKTORA ze sprawowanego nadzoru w roku szkolnym 2017/2018:
1. W przedszkolu jest wdrażana podstawa programowa poprzez dopuszczony program wychowania przedszkolnego. Nauczyciele stosują zalecane warunki realizacji podstawy programowej.
2. Podczas zajęć dydaktycznych nauczyciele planują nabywanie konkretnych umiejętności, tworzą warunki do ich nabywania. Dzieci są aktywne, a zadania są dostosowane do możliwości dzieci. Podczas zajęć stosowane są zasady indywidualizacji.
3. Przedszkole wspiera dzieci rozwijające się nieharmonijnie poprzez dodatkową pracę indywidualną.
4. Kompetencje matematyczne są kształtowane w zakresie zgodnym z programem wychowania przedszkolnego.
5. Przedszkole skutecznie dostarcza wiedzę, kształtuje umiejętności praktyczne oraz uczy zachowań przyjaznych przyrodzie
Założenia główne z koncepcji pracy przedszkola:
-
Rozwijanie inicjatywy, inwencji i aktywności poznawczej dziecka.
- Realizacja działań w zakresie zrównoważonego rozwoju.
- Stwarzanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych prowadzących do zaspokajania naturalnej ciekawości, inspirowanie aktywności i samodzielności, kształtowanie konkretnych umiejętności dzieci.
- Dbanie o prawidłowy rozwój emocjonalny: stwarzanie warunków dających dzieciom szansę, by stawały się: otwarte na ludzi, samodzielne, gotowe do podejmowania ryzyka, radzące sobie w różnych, często trudnych sytuacjach, ufne w swoje możliwości, odpowiedzialne.
- Przygotowujemy wychowanków do przeżywania i odnoszenia sukcesów, radzenia sobie z porażkami.
- Dążymy, by rodzice byli partnerami i współtwórcami sukcesów swoich dzieci poprzez udział w planowaniu zadań, życiu przedszkola.
PROCES WSPOMAGANIA ROZWOJU I EDUKACJI
|
|||
Cel/źródło planowania
|
Zadanie/sposób realizacji
|
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji
|
Tworzenie warunków do realizacji podstawy programowej i aktywności dzieci (prawo oświatowe) |
Przedstawienie przez nauczycieli „0” zestawu podręczników planowanych do realizacji w roku szkolnym 2018/2019
|
nauczyciele
|
do 30.06.2018
|
Ustalenie programu wychowania przedszkolnego na rok 2018/2019
|
dyrektor
|
do 12.09.20`18 |
|
Ustalenie ramowego rozkładu dnia
|
dyrektor
|
do 12.09.2018 |
|
Ustalenie obowiązującej dokumentacji nauczycieli i sposobu jej prowadzenia
|
dyrektor
|
do 12.09.2018 |
|
Organizacja przestrzeni edukacyjnej w salach z uwzględnienie zaleceń do realizacji podstawy programowej
|
nauczyciele grup
|
do 31.08.2018 |
|
Organizacja wystaw tematycznych
|
nauczyciele grup
|
odpowiednio do tematu
|
|
Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw dzieci (kierunek polityki oświatowej państwa)
|
Analiza programu wychowania przedszkolnego pod kątem „Wychowanie w duchu wartości”
|
nauczyciele
|
wrzesień
|
Opracowanie katalogu wartości jakie będą wprowadzane w przedszkolu – ustalenie form realizacji
|
nauczyciele
|
wrzesień
|
|
Przygotowanie formy graficznej kodeksu w salach - ustalenie z dziećmi ich praw i obowiązków – w powiązaniu z poznawanymi wartościami
|
nauczyciele grup
|
wrzesień
|
|
Realizacja zaplanowanych tematów: - wzory poprawnych zachowań - niwelowanie zachowań trudnych, radzenie sobie z problemami - relaksacja |
nauczyciele
|
cały rok szkolny |
Realizacja małych form teatralnych, muzycznych, plastycznych dotyczących wartości
|
nauczyciele
|
cały rok szkolny |
|
Realizacja tematu „Moja rodzina, moje korzenie”
|
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
nauczyciele
|
cały rok szkolny
|
|
Realizacja tematu „Moja rodzina, moje korzenie”
Realizacja tematu „ Moje miasto, mój region”
Realizacja tematu „Polska moja Ojczyzna”:
|
ZADANIA |
SPOSÓB REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
|||||
„Kim jestem – poznaję swoje miejsce i rolę w rodzinie oraz swoich przodków” |
uświadamianie znaczenia rodziny w życiu każdego człowieka, poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina. |
Lato |
|||||
,,Kto ty jesteś – Polak Mały” |
kształtowanie więzi z własną miejscowością i jej mieszkańcami, kształtowanie poczucia przynależności narodowej oraz postawy patriotyczne |
Jesień |
|||||
,,Moje miasto” |
kształtowanie poczucia więzi z najbliższym otoczeniem społecznym i przyrodniczym poprzez poznawanie kultury. |
Jesień |
|||||
„14 - października czyje to święto?” |
kształtowanie więzi ze społecznością przedszkolną i właściwych postaw wobec wszystkich pracowników przedszkola – rozumienie znaczenia ich pracy. |
Jesień |
|||||
„Poznajemy ważne symbole narodowe” |
rozwijanie i pogłębianie zainteresowania swoim krajem – swoją ojczyzną, miejscem swojego urodzenia, rozbudzanie szacunku do tradycji narodowych |
Jesień |
|||||
„Co wiem o Wojsku Polskim?” |
kształtowanie postawy szacunku do służby żołnierskiej, poznanie wartości kształtujących tożsamość narodową, rozwijanie ciekawości poznawczej. |
Jesień |
|||||
„Poznaję tradycyjne andrzejkowe wróżby i zabawy” |
kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych, zachęcanie do ich kontynuowania, zapoznanie dzieci z elementami obrzędowości ludowej – wróżbami andrzejkowymi. |
Jesień |
|||||
„Barbórka – dzień górnika” |
kształtowanie wartości wynikających z pielęgnowania tradycji i obyczajów przekazywanych z pokolenia na pokolenie, związanych z regionem miejsca zamieszkania, umożliwienie kontaktu z żywą tradycją |
Zima |
|||||
„Czekamy na św. Mikołaja” |
poznanie wartości wynikających z pielęgnowania tradycji i obyczajów, kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych,zachęcenie do ich kontynuowania. |
Zima |
|||||
„Poznajemy tradycję świąt Bożego Narodzenia” |
poznanie wartości wynikających z pielęgnowania tradycji świąt Bożego Narodzenia w środowisku rodzinnym i regionie miejsca zamieszkania, poznanie symboli świąt Bożego Narodzenia (choinka, bombki, strój Mikołaja, łańcuch choinkowy, pierniki), wyrażanie szacunku do innych osób |
Zima |
|||||
„Co to jest karnawał?” |
poznanie wartości wynikających z pielęgnowania tradycji i obyczajów związanych z karnawałem, kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych, zachęcenie do ich kontynuowania, stwarzanie okazji do wspólnych zabaw w grupie społecznej, jaką jest przedszkole |
Zima |
|||||
„ Czy praca listonosza jest ważna” |
wyzwalanie ciekawości i zainteresowań poznawczych, poznanie znaczenia zawodu listonosza i Poczty Polskiej jako instytucji, poznanie zwyczajów związanych z wykonywaniem zawodu listonosza, kształtowanie umiejętności okazywania szacunku w stosunku do osób wykonujących określone zawody. |
Zima |
|||||
„ Moja babcia i mój dziadek” |
poznanie i kultywowanie zwyczajów związanych z Dniem Babci i Dziadka, kształtowanie umiejętności okazywania szacunku, miłości i przywiązania do bliskich. |
Zima |
|||||
„ Co to jest Prima Aprilis” |
poznanie wartości wynikających z pielęgnowania tradycji i obyczajów, kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych, zachęcenie do ich kontynuowania, stwarzanie okazji do poznawania różnych sytuacji w życiu społecznym, które mogą być niemiłe |
Wiosna |
|||||
„Wiemy, jak dbać o naszą planetę Ziemię” |
kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę, zapoznanie z problemem zanieczyszczenia i ochrony środowiska przyrodniczego, rozwijanie aktywnych postaw wobec ochrony środowiska. |
Wiosna |
|||||
„Co to znaczy konstytucja?” |
kształtowanie szacunku dla własnego państwa, kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, rozwijanie zainteresowania symbolami narodowymi, kształtowanie postaw patriotycznych |
Wiosna |
|||||
,,Muzyka Pana Fryderyka” |
przybliżenie dzieciom wielkiego polskiego kompozytora Fryderyka Chopina. |
Wiosna |
|||||
,,Wstrzymał słońce - ruszył ziemię” |
Przybliżenie dzieciom sylwetki wielkiego, polskiego astronoma Mikołaja Kopernika. Uświadomienie dzieciom teorii, że „Ziemia krąży wokół Słońca”, |
Wiosna |
|||||
,,Warszawa – stolica Polski” |
zapoznanie z herbem i niektórymi zabytkami na podstawie legendy ,,Wars i Sawa”. |
Wiosna |
|||||
„ Co wiemy o swojej mamie” |
poznanie i kultywowanie zwyczajów związanych z Dniem Matki, kształtowanie umiejętności okazywania szacunku, miłości i przywiązania do bliskich. |
Wiosna |
|||||
„Wiem, jak dzieci świętują Dzień Dziecka’ |
poznanie i kultywowanie zwyczajów związanych z Dniem Dziecka, kształtowanie umiejętności okazywania szacunku w stosunku do siebie i kolegów. |
Wiosna |
|||||
„Co wiem o pracy policjanta i o zasadach bezpieczeństwa?” |
kształtowanie postawy zaufania i szacunku do pracy policjanta, wdrażanie dzieci do zachowania ostrożności podczas poruszania się po drodze, uświadomienie różnych niebezpieczeństw, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach. |
Lato |
|||||
„Spędzam lato z moim tatą” |
kształtowanie umiejętności społecznych (stosowanie form grzecznościowych wobec dorosłych), wdrażanie do stosowania ustalonych rodzinnych obyczajów związanych ze świętem ojca, utożsamianie się ze swoją rodziną |
Lato |
|||||
|
Rozwijanie samodzielności dzieci (kierunek polityki oświatowej państwa) |
Rozwijanie umiejętności samoobsługowych jako warunek samodzielności: – nauka mycia i wycierania rąk – nauka ubierania i zdejmowania butów – nauka ubierania i zdejmowania bluzek, getrów, itp. – nauka zakładania i zapinania kurtki – nauka posługiwania się nożem i widelcem – inne …
|
nauczyciele
|
cały rok szkolny
|
|
||
|
Tworzenie sytuacji sprzyjających samodzielności: – samodzielny dobór materiałów do wykonania zdania np. plastycznego – stacje zadaniowe (na każdym stole inne zadanie – dziecko musi wykonać kolejno wszystkie zadania i zaznaczyć na planszy ich wykonanie) – inne
|
nauczyciele
|
cały rok szkolny
|
|
|||
|
Ustalenie dyżurów dzieci, obowiązków dyżurnego, sposobu wprowadzania i czasu trwania dyżuru w poszczególnych grupach oraz oznaczeń
|
nauczyciele
|
cały rok szkolny
|
|
|||
|
Prace użyteczne, w tym na rzecz najbliższego otoczenia: – systematyczne porządkowanie sali np. wycieranie kurzu, kompletowanie gier, klocków, układanie na półkach, itp. – porządkowanie przydzielonego terenu przedszkolnego np. grabienie liści, zbieranie śmieci – dbanie o rośliny w ogrodzie przedszkolnym |
nauczyciele
|
cały rok szkolny
|
|
|||
ROZWIJANIE MYŚLENIA TWÓRCZEGO |
||
3 Latki |
4 Latki |
5 i 6 Latki |
- Poznawanie swoich zdolności z zakresu myślenia twórczego - Rozbudzanie ciekawości poznawczej – myślenie pytajne. - Kształtowanie umiejętności dostrzegania problemów, zadawania pytań. - Kształtowanie umiejętności słuchania innych, wypowiadania swego zdania. Wdrażanie do elaboracji (staranności, dokładności, dopracowywania szczegółów, ilości włożonej pracy w rozwiązanie zadania/problemu) – uczenie odpowiedzialności za wykonywaną pracę, dostrzegania wartości pracy innych.
Rozwijanie płynność, giętkości |
- Poznawanie swoich zdolności z zakresu myślenia twórczego - Rozbudzanie ciekawości poznawczej – myślenie pytajne. - Kształtowanie umiejętności dostrzegania problemów, zadawania pytań. - Kształtowanie umiejętności słuchania innych, wypowiadania swego zdania. Wdrażanie do elaboracji (staranności, dokładności, dopracowywania szczegółów, ilości włożonej pracy w rozwiązanie zadania/problemu) – uczenie odpowiedzialności za wykonywaną pracę, dostrzegania wartości pracy innych.
Rozwijanie płynność, giętkości |
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania problemów. - Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków. – Doskonalenie umiejętności stawiania pytań otwartych, problemowych.
– Doskonalenie umiejętność wykonywania poleceń, instrukcji, samodzielne stosowanie wiedzy do nowych rozwiązań.
|
ROZWIJANIE UMIEJETNOŚCI KOMUNIKACYJNO – SPOŁECZNYCH: |
||
Kształtowanie umiejętności słuchania innych i pracy zespołowej - dostrzeganie zalet pracy w grupie. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się, obrony własnego zdania. Kształtowanie umiejętności prezentacji pracy własnej. Zachęcanie do samooceny i oceny koleżeńskiej.
|
Kształtowanie umiejętności zespołowego podejmowania decyzji. Stymulowanie myślenia twórczego – wzajemne uczenie się, nauka dyskutowania, tolerancja dla odmiennych pomysłów. Wykorzystywanie mocnych stron – zdolności twórczych poszczególnych członków zespołu do rozwiązywania problemów. Doskonalenie umiejętności prezentacji pracy własnej i pracy zespołu. Wdrażanie do samooceny i oceny koleżeńskiej.
|
Doskonalenie umiejętności wyboru najbardziej efektywnej prezentacji pracy własnej
Stymulowanie myślenia twórczego – wzajemne uczenie się, tolerancja dla odmiennych pomysłów i umiejętność dokonywania wyborów Rozwijanie umiejętności indywidualnego i zespołowego podejmowania decyzji. Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i pracy zespołu – docenianie wartości pracy zespołowej. Doskonalenie umiejętności adekwatnej samooceny i oceny koleżeńskiej. |
WSPOMAGANIE INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA
|
|||
cel
|
zadanie
|
Osoba odpowiedzialna
|
Termin realizacji
|
Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (prawo oświatowe)
|
Prowadzenie obserwacji:
|
nauczyciele i specjaliści |
do 20.09.2018 do 20.04.2019 |
Ustalenie listy dzieci, które powinny być objęte pomocą p-p ; rodzaj pomocy, zajęcia indywidualne , grupowe, zespołowe
|
specjaliści
|
do 20.09
|
|
Opracowanie przez specjalistów i nauczycieli współorganizujących kształcenie integracyjne IPET we współpracy z dyrektorem i rodzicami
|
dyrektor, specjaliści, nauczyciele
|
20 – 30.09.
|
|
Indywidualizacja oddziaływań podczas zajęć dydaktycznych i sytuacji edukacyjnych odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci
|
nauczyciele
|
od momentu stwierdzenia indywidualnych potrzeb i możliwości
|
|
Realizacja form pomocy p-p, zajęć terapeutycznych, rewalidacyjnych; dokumentowanie w odrębnych dziennikach
|
specjaliści
|
od 1.10. 2018
|
|
Analiza gotowości szkolnej
|
nauczyciele dzieci 6 letnich, wybranych 5l
|
do 20.04.2019
|
|
Przygotowanie informacji o gotowości szkolnej i przekazanie jej rodzicom
|
nauczyciele dzieci 6 l i 5l
|
do 30.04.2019
|
|
Ocena efektywności realizowanych form pomocy p-p, zajęć rewalidacyjnych, terapeutycznych
|
specjaliści
|
po każdym półroczu
|
|
Prowadzenie odrębnych teczek dla dzieci objętych wszystkimi formami pomocy p-p
|
specjaliści
|
od dnia objęcia poszczególnych dzieci pomocą psychologiczno-pedagogiczną |
|
Promowanie pracy przedszkola
|
1. Udział dzieci w konkursach 2. Występy dzieci w zaprzyjaźnionych placówkach 3. Współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz promocji przedszkola 4. Organizowanie uroczystości przedszkolnych z udziałem gości 5. Organizowanie zajęć otwartych 6. Prezentowanie działań na stronie internetowej przedszkola i na Facebooku 6. Pisanie artykułów do Gazety Mikołowskiej
|
nauczyciele
K. Janota S. Rzepiak A. Kowol |
zgodnie z ustalonymi terminami |
Współpraca z rodzicami i wspieranie rodziny w wychowywaniu dzieci (prawo oświatowe) |
Zebrania z rodzicami :
Spotkania Rady Rodziców z dyrektorem
Wywieszanie informacji dla rodziców o zadaniach realizowanych w przedszkolu na tablicy ogłoszeń, na tablicach grup
Dokumentowanie współpracy z rodzicami:
|
dyrektor, nauczyciele
Dyrektor
nauczyciele
nauczyciele
|
5,6 września
Raz na 2 m-ce
cały rok szkolny
na bieżąco
|
Organizacja wydarzeń przedszkolnych, tradycje
WRZESIEŃ |
|
20.09 28.09 |
PAŹDZIERNIK |
|
05.10
12.10 |
LISTOPAD |
|
|
GRUDZIEŃ |
|
|
STYCZEŃ |
|
|
LUTY |
|
|
MARZEC |
|
|
KWIECIEŃ |
|
|
MAJ |
|
|
CZERWIEC |
|
|